În ciuda pandemiei, în 2020 distribuitorii de FMCG au obținut un rezultat net crescut cu 14,1% față de 2019

În ciuda pandemiei, în 2020 distribuitorii de FMCG au obținut un rezultat net crescut cu 14,1% față de 2019

Cifra de afaceri a distribuitorilor din Retail și HoReCa din România a fost de 16,6 miliarde de lei în 2020, în creștere cu 1,8% față de 2019, iar potrivit analiștilor aceasta va atinge un nivel record, de 18 miliarde de lei în anul 2021. Datele au fost prezentate în premieră de Tudor Malearov, Business Development Manager KeysFin, celor peste 160 de participanți la evenimentul „Distribuitori în Retail şi HORECA“, organizat de Modern Buyer, pe 16 septembrie 2021, la Brașov.

Totodată, rezultatul net (profit net minus pierdere netă) obținut în 2020 de distribuitorii din sectoarele Retail și HoReCa a crescut cu 14,1% față de 2019 și cu 43% față de 2015, atingând nivelul record de 424,8 milioane de lei. Dintre cele 130 de companii analizate, 122 au încheiat anul 2020 pe profit (93,8%) și numai 8 pe pierdere (6,2%).

Companiile medii (cele care au înregistrat cea mai mare pondere din cifra de afaceri și au reprezentat cel mai important angajator) au înregistrat un rezultat net pozitiv de 247 de milioane de lei (58% din total), în anul 2020.

„Pentru anul 2021, estimăm o creștere a pieței de aproximativ 10% la peste 18 miliarde de lei, în baza ridicării restricțiilor și a reluării graduale a activității economice, mai ales în sectoarele puternic afectate de pandemie“ a declarat Tudor Malearov, Business Development Manager KeysFin, în cadrul evenimentului „Distribuitori în Retail şi HORECA“.

Analiza pieței de distribuție în Retail și HORECA a cuprins datele a 130 de companii din sectorul de distribuție FMCG, dintre care: 9 mari, 87 medii, 33 mici și 1 microîntreprindere. Astfel, în anul 2020, cea mai mare pondere din cifra de afaceri a fost generată de companiile medii (57% din total).

În ceea ce privește distribuția geografică, Bucureștiul a generat cea mai mare cifră de afaceri, de aproape 5,2 miliarde de lei (31,1% din total), urmată de companiile înregistrate în județele Prahova (12,1% din total), Cluj (6,8% din total), Bacău (6,6% din total) și Harghita (5,3% din total). Împreună, primele 5 județe au generat 62% din cifra de afaceri a distribuitorilor FMCG locali, în 2020.

În anul 2020, cel mai mare distribuitor din Retail și HORECA din România a fost Aquila Group, cu o cifră de afaceri de 1,5 miliarde de lei (9,1% din total), urmată de Interbrands Marketing & Distribution SRL, care a înregistrat o cifră de afaceri de 1,4 miliarde de lei și cea mai mare creștere procentuală, de 45,4% față de anul 2017 și Luzan Logistic SRL, cu o cifră de afaceri de aproximativ 875 milioane de lei.

În continuare, clasamentul a fost ocupat de Punctual Comimpex SRL și Macromex SRL, cea din urmă înregistrând cea mai mare scădere procentuală, de 18,4%, fapt care a dus la coborârea pe poziția a 5-a.

Potrivit analiștilor Keysfin, cei mai mari zece jucători au acumulat aproape 45% din cifra de afaceri a sectorului, în anul pandemiei.

Comerțul cu amănuntul – avans de peste 10% în 2021

În primul semestru al anului 2021, ca serie ajustată, în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate, volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul a crescut cu 11,6% față de aceeași perioadă a anului 2020, în timp ce cifra de afaceri din comerțul cu ridicata a avut o creștere în termeni nominali de 13,2%.

În continuarea prezentării acestor informații, Dan Matei, Industry Lead, Beverages & Tobacco, Nielsen a arătat că în 2021, comparativ cu aceeași perioadă a anului 2020, comerțul tradițional a rămas stabil, deși numărul magazinelor a fost în scădere (-3%). “În 2020 am avut o creștere de 9% în prima jumătate a anului. Cea mai bună evoluție este observată în canalul de discount, care a avut o creștere organică (cresterea în volum este mai mare vs deschiderile de magazine noi), corelat și cu creșterea Private Label.”

“Hipermarketurile și minimarketurile au crescut în valoare, mai puțin decât numeric, iar supermarketurile trec printr-o scădere în valoare în prima jumătate a anului față de anul trecut. În înțelegerea acestor constatări, trebuie să avem în vedere și explozia FMCG din Q1 2020, când am avut creșteri de până la 80% în KA, în anumite săptămâni.”, a precizat reprezentantul Nielsen.

Tot în prima parte a evenimentului, Eugen Zbîrcea, Chief Operating Officer și cofondator Comarket a prezentat audienței cum pot fi eficientizate, prin digitalizare, relațiile dintre profesioniștii și vânzătorii din industria ospitalității.

Comarket este o platformă de e-commerce care s-a născut ca răspuns la nevoile clare ale celor două segmente principale de jucători din HoReCa: profesioniștii (achizitorii), pe de-o parte, și furnizorii (vânzătorii), de cealaltă parte.

Prin eficientizarea și dezvoltarea pieței de achiziții, platforma sprijină buna desfășurare zilnică a businessurilor din ospitalitate, restaurante, cafenele și hoteluri.

“Ne dorim o digitalizare cu human touch, în care fiecare acțiune să fie făcută cu acel human touch.”

Comarket are, în prezent, 6.000 de produse listate în platforma online și 105 furnizori care oferă ambalaje, băuturi, utilaje și servicii. De asemenea, peste 100 de restaurante, cafenele și hoteluri s-au înscris în platforma Comarket.

Cu scopul de a rezolva rapid nevoia de depozitare pe care o au companiile din industrie, Cristina Dumitrescu, cofondator Storage-Logistics, a creat o soluție inovatoare oferind în platforma digitală creată online toate informațiile despre spațiul excedentar pe care depozitele existente îl au disponibil, pe o perioadă temporară. Practic, marketplace-ul www.storage-logistics.ro oferă companiilor acces rapid la spațiile de depozitare disponibile în piață (o rețea de peste 100 de depozite în țară), care sunt listate doar pe perioada cât nu sunt ocupate. “Companiile pot contacta direct serviciul corporate Storage-Logistics pentru proiecte de depozitare și servicii logistice personalizate”, i-a încurajat Cristina Dumitrescu, cofondator Storage-Logistics, pe toți participanții la eveniment.

Cristina Dumitrescu, cofondator Storage-Logistics.

La rândul său, Cristi Movilă, Eastern Europe General Manager & EMEA, Sales VP în cadrul VTEX, a arătat că indiferent de modelul de business, de provocările pe care le are o companie activă în comerțul FMCG, indiferent de sistemele software folosite pentru tranzacții, toate tranzacțiile se pot integra într-un singur sistem. Acest lucru se poate face cu ajutorul noilor platforme de comerț integrat, indiferent de forma de comerț, chiar dacă este vorba de distribuție, B&C, B&B, marketplace, cum este și VTEX.

“Când facem comerț și avem la dispoziție o platformă care integrează tot ce vă spuneam anterior, avem o vizibilitate mult mai clară și putem să oferim mai multe opțiuni clientului – în esență asta facem noi la VTEX și o facem foarte bine.” a declarat Cristi Movilă.

Întregul articol poate fi citit aici

Publicat la 10.10.2021


Articole din alte categorii

Compare listings

Compare